Monday, December 23, 2013

3rd Trimester Update

Hallloooooo!!!

Wow!! I'm already in the 3rd trimester of  pregnancy. I'm in my 30th weeks already!!

So far, everything is progressing well. Not much pregnancy complications except for low Hb count. huhuhuhuhu.. Nurse said decrease from 11.7 to 10.2. =(

Apalagi kan, mula la sibuk nak cari solution macamana nak naikkan Hb ni. So solution pertama yang nurse suggest kt aku, benti minum kafein. OWH NO!!!!! perkara paling susah kot. sebab aku ni hantu kopi / nescafe.

Tapi disebabkan my husband sgt la protective, segala mcm benda kafein telah diharamkan kapada aku termasukla di rumah, di pejabat, di kedai mkn, n so on..Adeeeeh.. mmg payah la kan..

Tapi takpe, demi bakal anak ibu, ibu sanggup buang semuanya supaya anak ibu sihat dan cergas lagi cerdas..Cewahhh..

Dekat sini, aku nak sharekan kesan low Hb buat bakal ibu macam aku. Semoga dapat mengambil iktibar atau inisiatif bagi mengatasinya.


1. Kandungan kurang dari 5 bln (<20 minggu)
Pada masa ini bayi sedang melalui proses organogenesis i.e pembentukan organ2 seperti kepala, tangan, kaki, jantung, otak, dan anggota2 lain. Jika darah kurang pekat (<11g/dl), jika jantung tidak terbentuk dgn sempurna, bayi akan gugur. Jika jantung dpt dibentuk tetapi darah terlampau cair bayi mungkin hidup tetapi cacat(eg. tiada kaki & tangan dgn sempurna). Jika bayi sempurna sifat tetapi darah cair akan melambatkan pembentukan otak bayi, mungkin bayi akan selamat di lahirkan tetapi kurang pandai.

2. Kandungan 5 bulan ke 7 bulan (20-28minggu)
Ketika ini bayi kita telah sempurna pembentukan sifat dan anggota badan tetapi jika Hb terlalu kurang bayi tidak dapat berdenyut dengan baik dan akhirnya bayi boleh mati dalam kandungan.

3. Kandungan 7 bulan ke atas(28-40 minggu)
Sifat bayi telah sempurna dlm usia begini tetapi jantung bayi masih bergantung pada kepekatan darah (Hb). Jika Hb terlalu cair/rendah (<9g/dl), jantung tidak kuat dan ada risiko untuk bayi mati dalam kandungan. jika jantung mampu bertahan tetapi anggota badan lain dapat sedikit, bayi akan lebih kecil saiznya tetapi mungkin selamat dilahirkan.

Itu semua masalah untuk bayi...bagaimana pula kesannya pada ibu??

Jika Hb kurang, ibu akan cepat berasa letih, kadang2 akan mengalami sesak nafas, pening2 dan rasa nak pitam, jantung bergerak laju/rs berdebar2(palpitation)
Jika semasa mengandung atau semasa bersalin ada kehilangan darah, darah akan bertambah cair dan ini boleh membawa kepada kerosakan jantung, paru2, buah pinggang dan boleh membawa maut.

APAKAH CARA TERBAIK UNTUK MENINGKATKAN PARAS HEMOGLOBIN DLM DARAH?

Tips 1 :
--> makan hati ayam setiap hari samada goreng atau masak mengikut kesukaan

Tips 2 :
--> makan makanan laut, kerang, ikan bilis- boleh juga tetapi tidak secepat makan hati ayam untuk naikkan Hb

Tips 3 :
--> Makan pil/vitamin tambah darah(yg doktor selalu bagi tu) mengikut ape yg ditetapkan..perlu makan hari2...kenapa? sbb Hb akan bertambah 1g/dl jika kita makan vitamin selama 10-14 hari secara berterusan..

Tips 4 :
--> Jgn makan pil tambah darah dengan air susu (eg. teh susu, kopi susu etc) kerana ia akan mengurangkan penyerapan vitamin tersebut...(nanti penat2 jer kt makan tp rupanya x diserap dgn baik, Hb pun xnaik)

PESANAN : 
MAKANLAH VITAMIN DGN BETUL HARI2, insyaallah Hb(kepekatan darah) ibu2 sekalian akan naik dgn cepat....


Dalam kebanyakan kes, doktor mengesyorkan pil zat besi tambahan untuk merawat anemia.

note: baby semakin active menendang dalam perut ibu da ni.


No comments:

Post a Comment