Wednesday, January 29, 2014

Family Financial Planning AKA Perancangan Kewangan Keluarga

Assalamualaikum w.b.t

Arini aku nak cerita sikit pasal perancangan kewangan keluarga. Topik ni khas aku nak tujukan pada mereka yang dah berkeluarga atau bakal membina keluarga untuk mereka yang gaji cukup-cukup rasa maggi cukup rasa macam aku. hihihihihi..

Aku paham dan sangat memahami keadaan korang semua yg bergaji kecil tetapi tinggal di bandar metropolitan yang semakin rakus dengan ledakan ekonomi yang semakin menggila ini..perghhh..ayat ko dayah..mmg tak bole blah..hahahahaa.. Okeyla..sila fokus..kat sini ada beberapa tips yang aku akan kongsikan berdasarkan pengalaman aku menjadi Menteri Kewangan di rumah ku sendiri. Semoga bermanfaat untuk korang.

1) Membuat perancangan.

Kat sini aku selalu fokuskan apa yang aku nak, perlu dan mesti lakukan dalam jangka waktu yang dekat. Kat sini, korang kena jelaskan matlamat korang. Contohnya macam ni, lepas dapat gaji, korang kena shortlist kan apa yang korang kena bayar dulu untuk jangka waktu yang pendek, macam bayar bil-bil ke, yuran taska anak, bayar umah sewa. Lepastu baru pikir jangka masa panjang lak, opss..jgn salah sangka, yg jangka masa panjang ni maksud aku apa yg patot korang listkan dalam tempoh 2 minggu hingga sebulan. macam duit petrol, tol dan bahan makanan. Make sure kedua-dua jangka kat atas tu tidak melebihi 50% daripada pendapatan isi rumah.

2) Ikut keperluan bukan kehendak

Kalau nak ikot kehendak, memang macam-macam la benda yang kita nak tanpa memikirkan adakah ia betul-betul perlu dalam hidup kita. Macam contoh, baju ngandung..hihihihi..based on pengalaman aku,semakin dekat nak bersalin,perot makin besar dan baju banyak yg x muat, walaupon aku beli saiz M. sebab aku ni asalnya saiz XS. So pengajaran utk korang,yg baru start ngandung, aku sarankan korang beli baju saiz L teros. Jimat..taklah membazir macam aku..huhuhu..

3)Asingkan wang kecemasan dan simpanan

Yang ni memang sangat penting bagi aku. Sebab emergency memang kita tak tahu bila akan berlaku. Manalah taw time tu anak atau parents korang saket ke, keta rosak ke, atau tiba-tiba boss suruh ko pergi outstation ke, mana ko nak cekau duit ko. takkan nak pegi pinjam duit kat orang kot. INGAT!! jangan sekali-kali berhutang demi untuk menutup hutang yang lain. Nanti tak taw sampai bila la keje ko nak gali lubang tutup lubang. mcm lagu saleh yaakob tu.

Lagi satu, duit syiling yang melambak ko ada tu sila simpan dalam satu bekas. Jangan ko buat tak pandang je duit syiling tu. Sebab apa??Sebab duit syiling tu banyak membantu masa korang tengah kegawatan ekonomi. Pengalaman aku, masa kereta en suami aku masuk bengkel, duit syiling ni gak aku cari. Nak taw dapat bape? adalah sikit dalam RM500++. Alhamdulillah.

4) Jangan berhutang!!!

Ini memang serius.Macam yang dekat atas tu aku ada mentioned kan, jangan berhutang!!! Bukan apa, aku paham, utk orang yang baru nak memulakan hidup berdikari atau tinggal di rumah sendiri, aku paham banyak benda yang ko nak beli untuk lengkapkan rumah ko, macam perabot ke, peralatan elektrik, astro or so on. Yang ni aku nasihatkan beli yang basic dulu..Contoh, kalo ko rase peralatan elektrik lebih penting dari perabot, ko beli la peralatan elektrik. Ko kena pertimbangkan mana yang paling penting. Peti ais ke, mesin basuh ke, tv ke microwave or so on. Pikir dalam2..tak salah kalo ko beli sebulan satu atau 2 bln satu. Ala...bukan lama pon kan 2 bulan, kejam celik kejam celik da 2 bulan. Keduanya, ko buat la pelaburan sket masa before ko kawen. Tak salah kalo ko hadiahkan hadiah kawen kat kawan ko peralatan elektrik mcm blander, periuk nasi elektrik, pinggan mangkuk, sbb nanti bila ko kawen, kawan ko tak mustahil akan bagi barang yang sama macam ko bagi. Aku mmg buat cani, alhamdulillah, lepas kawen, tak perlu nak tambah2 beli benda2 kecik tu, sebab semua da lengkap. Aku fokus benda besar je..hihihihihi.. Perabot, lepas 4 bulan tinggal umah sendiri baru aku pikir. Orang datang rumah aku, makan berjemaah kat bawah je wei, tak makan atas pon sebab aku takda meja makan. takpe...yang penting kita ikhlas jemput tetamu datang makan kat rumah kita kan and diorang pon paham keadaan kita yang baru nak mulakan hidup..hihihi..Dan yang terakhir, aku memang sangat bersyukur ada keluarga yang memahami, sbb mak ayah aku la banyak melengkapkan apa yang kurang kat umah aku. Aku tak minta k, diorang yang bagi. Terima kasih mak ayah, angah sayang sangat kat mak ayah.

5) Merajinkan diri masak kat rumah

Yang ini memang aku tak nafikan, gila save poket kami laki bini. Ayam sekor, bole makan dalam 2 minggu..macam2 jenis lauk lak tu aku try. hahahaha.. telor aku beli sepapan..boleh gak tahan sebulan. Apa-apapon, kita yang tentukan segala-galanya. Kalo ko kreatif, ko bole masak mcm2 tanpa perlu pergi kedai. Tapi kalau nak makan yang ko tak mampu masak tu, pergilah kedai. boleh je..tak salah kalau sekali sekala kan. hihihihi..


Ini antara tips-tips yang aku amalkan demi mencapai keadaan hidup bekeluarga yang lebih stabil. Kalo ko rasa ko nak follow, ko follow la..hihihihi..sebab memang mujarab untuk aku.







No comments:

Post a Comment