Monday, December 1, 2014

Pihak Ketiga

Assalamualaikum..

Viral kisah sebelum ni pasal lelaki yang bercinta dengan janda anak ramai di facebook kan? Huhuhuhu.. tak tau la betol atau tak kisah tu, tapi kalau ia memang kisah benar, memang sangat meruntun hati.. Suami bukan setakat bercinta, tetapi lebih daripada itu. Nauzubillah, mintak-mintak lah dijauhkan dari kita..

Tapi bila kejadian seperti ini berlaku, semua pihak ingin menunding jari kepada orang lain. Mereka mengaku tapi dalam masa yang sama menyalahkan.. Apatu? Kau dah buat salah, lepastu  kau cakap jadi macamtu sebab orang lain.Huhuhuhu..

Aku bukanlah orang yang paling layak untuk menjadi ahli motivasi dalam rumahtangga..Sebab aku dengan kehidupan rumahtangga ni baru je 2 tahun lebih. Tapi aku memang cukup sensitif dengan masalah penceraian ni, sebab dikeliling aku ramai yang terlibat dalam masalah ini. Kenapa ek..makin banyak masalah berlaku sekarang ni? Kalau kita tengok statistik penceraian di Malaysia, terjadinya 1 kes perceraian untuk setiap 15 minit di kalangan pasangan suami-isteri yang beragama Islam di Malaysia. Laporan itu memang agak menakutkan.

Macam-macam alasan biasa kita dengar bila masalah penceraian berlaku. Paling popular perkataan "Kami sudah tidak sefahaman lagi" . Pernah tak terfikir, bagaimana perkataan tidak sefahaman itu boleh wujud dalam rumahtangga. Bagi aku alasan itu disebabkan pihak ketiga. Kenapa aku cakap pihak ketiga yang bersalah. Sebab mereka inilah penghasut dalam rumah tangga. Pihak ketiga yang aku nak cakap kat sini adalah syaitan tak kira la syaitan betul atau syaitan yang bertopengkan manusia.."syaitan yang bertopengkan manusia???" huhu...Bunyi yang sangat menakutkan kan.. Tapi inilah hakikat manusia sekarang. Sebagai contoh, rakan sekerja yang janda/duda yang dah lama kesepian tapi menggoda suami/isteri orang. atau mertua atau ipar duai yang cemburu dengan kebahagiaan anak atau adik-beradik mereka sehingga sanggup campurtangan dalam rumah tangga orang. Ini manusia yang mempunyai masalah jiwa, yang tak boleh tengok orang lebih sikit. Huhuhuhu..

Ini memang hakikat. Hakikat yang sebenar berlaku disekeliling kita tanpa kita sedar mungkin dah dekat dengan kita. Apa yang aku nak nasihat kat sini toleransi suami isteri. Jangan lah asyik menyalahkan, tapi tukar lah kepada memohon kemaafan. Kita kena bertafakur sebentar, untuk mencari ruang dalam hidup kita untuk berfikir sebentar. Berfikirlah dan bertanyalah kepada diri sendiri, apa sumbangan kita kepada orang instead of fikir apa sumbangan orang pada kita. Berfikirlah sejenak, sebab dengan berfikir,akal kita hidup. Bila akal hidup, kita dapat menginsafi diri. Bila kita dapat menginsafi diri, kita boleh menerima segala apa yang berlaku dalam hidup kita dan menjadi redha. Bila kita redha, secara tidak langsung kita kembali semula kepada Allah. Dengan berfikir, kita juga boleh mengingati mati.Itulah orang yang cerdik.

No comments:

Post a Comment